loader

איך להצליח להיפטר מהרגלים במשרד ובבית כדי להאיץ את תהליך הההרזיה

יושבים הרבה ? שיטת שומרי משקל תתן לכם את הכלים איך להצליח עם שיטת הנקודות כדי להגיע ליעדים שלכם מערכת שומרי משקל | 22.02.2017

אין זה סוד (וניתן לראות זאת בעין בלתי מזוינת) שההשמנה הולכת ותופשת ממדים של מגפה בעיקר בקרב עובדי צווארון לבן.

השמנה- מגפה גם בקרב עובדים
בארה"ב הוכרה ההשמנה זה מכבר כבעיה העיקרית הקשורה בבריאות הציבור. בסקר מקיף (כ- 600,000 עובדים), שנערך בארה"ב בשנים  1986עד 1995 ומ- 1997 עד 2002 נמצא שלא די בכך ששכיחות ההשמנה בקרב עובדים הולכת ועולה, אלה שקצב העלייה הולך ועולה עם הזמן. בעוד שבשנים 1986-1995 שכיחות ההשמנה עלתה ב- 0.6% לשנה, הרי שבשנים 1997-2002 עלה הקצב ל- 0.95% בשנה. משמעות הדבר היא שעל כל 100 עובדים יש בכל שנה עוד עובד שמן. חשוב לציין שהמונח השמנה במחקר זה התייחס לעובדים שאינדקס מסת הגוף שלהם (*BMI Nעל 30 (משקל תקין = עד 25). כלומר לא מדובר בעובדים בעודף משקל קל (25>BMI<30), אלא בעובדים שמנים ממש, כאלה שלמשקלם יש השלכה רצינית על בריאותם. החוקרים סיכמו שיש צורך דחוף בתוכניות התערבות לירידה במשקל בקרב עובדים (1).
 
מה כל כך משמין בסביבת העבודה שלנו ?
המאזן האנרגטי שלנו מורכב מהיחס בין הכנסה להוצאה. ככל שאנו מכניסים יותר ומוציאים פחות, ההשמנה גוברת.
ובכן, במקומות עבודה מודרניים דוגמת חברות היי טק העובד חשוף לשני הצדדים של הבעיה. זמינות האוכל והגיוון גדולים מאוד: ארוחות עשירות בחדרי אוכל, ארוחות ביניים, עוגות, עוגיות וכו'. ומצד שני שעות ארוכות של ישיבה בעבודה. מחקר בקרב עובדים אוסטרלים מצא קשר מובהק בין שעות הישיבה בעבודה ובין השמנה. ישיבה של מעל 6 שעות בעבודה הייתה קשורה עם סיכון כמעט כפול לעודף משקל, בהשוואה לעובדים שישבו פחות מ- 45 דקות בעבודתם (2) . חשוב לזכור שאורח חיים כזה אינו מתאים לגנים שלנו. הגנים שלנו מותאמים עדין לתקופה בה האדם רץ אחר טרפו כדי להשיג את האוכל שלו. אורח החיים המודרני אם כן, משיג את האבולוציה במיליוני שנים והתוצאה באה לידי ביטוי בהשמנה ובפגיעה בבריאותנו.
 
נזקי ההשמנה והשפעתם על מקום העבודה:
השמנה מזמן אינה מוגדרת כבעיה אסטטית. להצטברות השומן במיוחד באזור הכרס יש השלכה מרחיקת לכת על בריאות האדם. השומן הבטני גורם לשומנים בדם, לכולסטרול לא מאוזן (כולסטרול רע גבוה או כולסטרול טוב נמוך), לכבד שומני וליתר לחץ דם. הוא מזרז הופעה של סוכרת על כל סיבוכיה ומגביר סיכון להתקפי לב, מחלות כלי דם, שבץ מוחי וסוגים מסוימים של סרטן (מעי גס, שד).


אנשים שמנים סובלים מליקוי במרכז העצבי במוח האחראי לנשימה. כתוצאה מכך הם לוקים בדום נשימה בזמן שינה, הגורם להם להתעורר מספר רב של פעמים בלילה. לכן אנשים שמנים עייפים רוב הזמן. עייפות כידוע פוגמת ביעילות העבודה, בתפוקה וביצירתיות העובד. גם כאבי גב כרוניים ומחלות כלי דם בעיניים שכיחים יותר בקרב אנשים שמנים ויש להם השפעה על תפוקת העובד בעבודה. הפגיעה בבריאות העובד הנגרמת מההשמנה מגדילה את ימי ההיעדרות מהעבודה ובכך גורמת נזק כלכלי למעסיק. וברמה הלאומית, השמנה מעלה את ההוצאות הלאומיות על בריאות ובסופו של דבר מקצרת את תוחלת חייו של העובד.


תוכנית להתמודדות עם השמנה במקום העבודה
התמודדות עם השמנה אם כן, אינו עסקו הפרטי של העובד, אלא גם אינטרס כלכלי מובהק של המעסיק. לתוכניות התמודדות עם השמנה במקום העבודה יש יתרון רב, שכן זהו המקום בו האדם מבלה את רוב שעות היממה.
ההתמודדות עם ההשמנה במקום העבודה, רצוי שתהיה בכמה מישורים. ראשית, יש לדאוג לתפריט בחדר האוכל. מומלץ להפחית בו את כמות השומן, להציע מגוון של מאכלים על בסיס ירקות
, להציע שתייה דיאטטית ופירות במקום קינוחים שמנים. ניתן לשפר את התזונה גם בחדרי הישיבות. במקום קרואסונים ועוגות שמרים, מומלץ להציע ירקות חתוכים ופירות, פריכיות אורז או קרקרים דלי שומן.

השמנה כאמור קשורה גם בהוצאה האנרגטית (פעילות גופנית). פתיחת חדר כושר לרווחת העובד (לפני ואחרי העבודה), או מתן הטבה בצורת מנוי מוזל על חדר כושר הקרוב למקום העבודה עשוי לתרום להפחתת מימדי ההשמנה. עידוד פעילות ספורטיבית כחלק מהאווירה בחברה (קבוצת כדורגל, כדורסל וכו') מומלצת גם כן. ולבסוף, ניהול קבוצת תמיכה להרזיה בקרב עובדי החברה דוגמת שומרי משקל, עשוי לתרום באופן משמעותי לירידה במשקל העובדים. היתרונות של קבוצה כזו קשור בהכרות המוקדמת בין האנשים ובעקבות כך ביצירת אוירה תומכת. מעסיק יכול לעודד ירידה במשקל ע"י הענקת פרס לעובד שהפחית הכי הרבה ממשקלו (כאחוזים ממשקל גופו) ובכך להמריץ עוד יותר את המוטיבציה של המשתתפים בקבוצה. בסופו של דבר, עובדים שמנים שמפחיתים במשקלם הופכים לאנשים שמחים יותר, חיוביים יותר, אופטימיים יותר ובעלי מרץ. הרווח של המעסיק משינויים אלה הוא רווח נקי.

שומרי משקל – ללמוד מהמצליחנים
שומרי משקל היא חברת ההרזיה הגדולה ומהמובילה בישראל ובעולם. היא מבוססת על "למידה מהמצליחנים". המדריכות הן חברות שומרי משקל שהצליחו להגיע למשקלם התקין והן שומרות עליו לאורך זמן (קרוי בשומרי משקל חברות כבוד). ניסיונן האישי עם הקשיים הכרוכים בתהליך הרזיה ועם ההתמודדות היומיומית עם השמירה על המשקל, מספק לחברים בקבוצה מודל לחיקוי והוכחה ניצחת לכך שזה אפשרי לרזות.


שומרי משקל עובדת על פי המודל הקוגניטיבי התנהגותי להרזיה שמבוסס על שינוי הרגלים בעייתיים ואימוץ אורח חיים בריא "ורזה". הרגלים בעייתיים הגורמים להשמנה דוגמת "אכילה רגשית", העדפת צרכיהם של אחרים וביטול עצמי, חשיבה שלילית וביטחון עצמי נמוך, הם אבן הנגף בכל תהליך ההרזיה. ללא שינוי ההרגלים הרעים, לא יחול שינוי אמיתי והמשקל שהופחת יעלה בחזרה. ההתמודדות עם ההרגלים הבעייתיים נעשית דרך שיחות שבועיות במסגרת הקבוצתית  בהן מעלים למודעות את אותם הרגלים בעייתיים ונותנים טיפים להתמודדות. השיחות נערכות בדינמיקה קבוצתית בה כל אחד תורם מניסיונו ולומד גם מניסיונם של האחרים.  

 
ולבסוף, רק בשומרי משקל אתה מחובר לתהליך לתמיד. מאחר וההתמודדות האמיתית עם ההשמנה מתחילה עם ההגעה למשקל היעד והאתגר העיקרי הוא שמירה על משקל זה לאורך שנים, ייסדו בשומרי משקל את התואר "חבר כבוד". תואר זה מקנה למקבל אותו מלבד כבוד גם חובות וזכויות. חובותיו של חבר כבוד הם להמשיך להגיע למפגשים אחת לחודש לפחות, דבר שמסייע לו לשמור על משקלו. זכויותיו הן לקבל את שירותי שומרי משקל ללא תשלום כל זמן שהוא נמצא במשקל הכבוד או עד 1 ק"ג מעליו (או 2 מתחתיו).
מחקר שנערך בשנה האחרונה בקרב לקוחות שומרי משקל מצא שחברי כבוד שומרים בממוצע על 67% מהמשקל שהופחת כעבור שנתיים. כמו כן נמצא שהסיכוי לשמור על משקל הכבוד כפול בקרב חברים פעילים (שמתמידים להגיע אחת לחודש), בהשוואה לחברים שפרשו מפעילות.  

BMI = אינדקס מסת הגוף הוא נוסחה המשמשת להערכת ממדי השמנה. הנוסחה מחלקת את המשקל בק"ג בגובה בריבוע. משקל תקין נחשב ל- BMI שבין 20 ל- 25. BMI של מעל 25 קרוי עודף משקל (עדין ללא השלכה בריאותית), אינדקס מעל 30 קרוי השמנה (obesity), לה ישנם השלכות בריאותיות.