loader

הסתגלות הגוף לתהליך הירידה במשקל

בתהליך ההרזיה הגוף שלנו מסתגל לדרך חיים חדשה וחוץ מהירידה במשקל לעיתים יש עוד תופעות לוואי - איך למנוע עצירות במהלך ההרזיה מערכת שומרי משקל | 22.02.2017

חשוב לדעת: דיאטת הרזיה עלולה לעתים להחמיר מצב של עצירות. הדבר יכול לנבוע מירידה ניכרת בנפח המזון ומכמות לא מספקת של שומן במערכת העיכול. תזונה נכונה, הרגלי אכילה נאותים ושתייה מרובה עשויים בהחלט לסייע.

כיצד נוצרת עצירות
מערכת עיכול תקינה מאפשרת יציאה רכה אחת ליום או ליומיים; תדירות נמוכה מזו או יציאות קשות דורשת מאתנו לשים לב למה שאנו אוכלים ו`להיות עם יד על הדופק` בנוגע למצב בריאותינו.
תהליך העיכול מתבצע בקיבה ובמעי הדק, שם מתפרק המזון ונספג לדם. חומרי פסולת ממשיכים בדרכם למעי הגס, נוזליהם נספגים ונוצר גוש של צואה. גוש זה נדחף לאורך המעי הגס בעזרת סדרה של התכווצויות, אשר מותנות בלחץ ששיירי המזון מפעילים על עצבים שבדפנות המעי. כשנפח שיירי המזון אינו גדול דיו, הלחץ על הדפנות אינו מספיק כדי להפעיל את ההתכווצויות, ואז גוש הצואה נתקע במעי ונוצרת עצירות. מאחר וספיגת הנוזלים נמשכת כל העת, הגוש שבמעי הולך ומתקשה, דבר המקשה יותר על פינויו החוצה.
נוסף על תחושת חוסר הנוחות המלווה את העצירויות, זהו מצב לא בריא, בו שאריות המזון הכוללות חומרים מזיקים לגופנו מגיעות למעי הגס ושוהות בו זמן ממושך. שהייתם הממושכת של השאריות מגבירה את היווצרות חומרים רעילים אחרים, ובטווח הארוך הדבר עלול לגרום לחוליים שונים, כשהחמור בהם הוא סרטן המעי הגס.
הפתרון למצב שכזה הוא להגדיל את נפח הצואה ולסייע לריכוכה, דבר אשר יבטיח את התכווצות המעיים התקינה ואת היציאות התקינות.


הסיבות השכיחות לעצירות

  1. שינוי של הרגלי אכילה קבועים עשוי לגרום עצירות זמנית, למשל דיאטת רזון, שבה מפחיתים את הצריכה הקלורית, את צריכת השומן ואת נפח המזון.
  2. היריון בשל שינויים הורמונליים.
  3. לחץ נפשי כרוני גורם לגוף להתכוונן למצבי איום. במצב זה מועדפות פעולת שרירי הרגליים והידיים (מנגנון הישרדותי שמטרתו לאפשר בריחה) על חשבון פעולות של איברים פנימיים, ובכללם מערכת העיכול. לכן לחץ נפשי ממושך עלול לשבש את זרימת הדם אל מערכת העיכול, ובכך ליצור הפרעות עיכול שונות ועצירויות.
  4. שימוש ממושך בתרופות כנגד עצירות
    (משלשלים) לאורך זמן גורם להתמכרות של מערכת העיכול. בשלב מסוים חדלה מערכת העיכול לעבוד באופן עצמאי, ונוצרת תלות בחומרים משלשלים לצורך התרוקנות.
  5. התאפקות ממושכת, שמקורה בבושה או במבוכה, למשל הימנעות מעשיית צרכים במקומות ציבוריים, פוגעת במנגנון הטבעי של הגוף וגורמת לעצירויות.
  6. סיבות רפואיות אחרות, שבעיניינן יש להיוועץ ברופא המשפחה.


פתרונות לעצירות

לרובנו מספיקים הפתרונות המוצעים כאן:

  1. הקפידו על שתייה מרובה. התחילו את היום על קיבה ריקה (בשתיית שתי כוסות מים או מים חמים עם מעט מיץ לימון). הקפידו על שתייה מרובה במשך היום: לפחות 10 כוסות, לא כולל קפה.
  2. איכלו הרבה ירקות על קליפתם, שמלבד היותם זולים בנקודות (0 נקודות), הם עתירי סיבים תזונתיים. הסיבים אינם נעכלים בגוף, ולכן הם `מנפחים` את הצואה במעי, ובכך מקטינים את הסיכוי לעצירות.
  3. איכלו מוצרים העשויים מדגן מלא (52 גרם של סיבים ליום; רובנו אוכלים רק חצי מהכמות), והקפידו בד בבד על שתיית נוזלים מרובה, שכן בלעדיהם אפשר ותוחמר העצירות. במקום לחם לבן או פיתה איכלו לחם מחיטה מלאה/לחם דגנים קל עם זרעי פשתן. לזרעי הפשתן השפעה מצוינת על מניעה של עצירות. מומלץ להחליף אורז לבן באורז מלא, לצרוך שיבולת שועל (קוואקר), תירס, אפונה ירוקה, קטניות (גרעיני חומוס, עדשים ושעועית) ודייסיבית, בהם ריכוז גדול של סיבים.
  4. ריקחו מרקחת למניעת עצירויות, המכילה 1 כף זרעי פשתן טחונים (את זרעי הפשתן ניתן לטחון מראש ולהחזיקם במקרר), 1 כף שיבולת שועל, 2 שזיפים יבשים, 1 כפית דבש ו1- כף צנוברים. שימו את כל המרכיבים בקערה קטנה, שיפכו עליהם מים רותחים, השרו אותם למשך הלילה, ושתו את הנוזל בבוקר, על קיבה ריקה. הימנעו גם משימוש בתכשירים משלשלים.
  5. איכלו יוגורט המכיל חיידקים פרוביוטים, אשר יתרום לתפקוד סדיר של מערכת העיכול. יוגורטים המכילים שזיפים הם בבחינת "שתי ציפורים במכה אחת", שניהם מסייעים לעיכול, ולכן מומלץ מאוד לאוכלם.
  6. אל תוותרו לחלוטין על שמן. שימוש ב2- כפיות שמן צמחי ליום (שמן זית, שמן קנולה או שמן סויה) תגרום לסיכוך ולשימון מערכת העיכול תמנע עצירויות.
  7. עשו פעילות גופנית, במיוחד זו המפעילה את שרירי הבטן - שחיה, הליכה ותרגילי בטן. פעילות גופנית זו תגרום לזרימת דם משופרת במערכת העיכול שלכם.


ואם כל זה לא עוזר.. התייעצו עם רופא המשפחה.