loader

חג שבועות הוא זמן טוב לדבר על רגישות ללקטוז.

טופז דרזנר | 26.05.2020

לקטוז הינו סוכר החלב. הוא דו סוכר המורכב מגלוקוז וגלקטוז. חלק מהאוכלוסייה רגישה ללקטוז בגלל חוסר היכולת של הגוף לפרקו. הרגישות גורמת לכאבי בטן, גזים, שלשולים, בקיצור אי נוחות במערכת העיכול.
רוב האנשים רגישים בעיקר למוצרים המכילים כמות גבוהה של לקטוז הנמצאת במוצרי חלב ניגר ומוצרי חלב רכים. לדוגמא חלב וגבינה לבנה. לעומת זאת באכילה של מזונות כמו גבינה צהובה או חמאה לא ירגישו כלל את התופעות.
ההמלצות לאנשים רגישים ללקטוז:
1.מומלץ לצרוך חלב דל לקטוז ולהימנע מצריכת חלב ניגר רגיל.
2. לבחון (ע"י אכילה ממוצר אחד בכל פעם) איזה ממוצרי החלב, גבינות, יוגורטים ועוד גורם להם לתופעות לא נעימות ואותם להוריד מהתפריט.
3.גבינות צהובות, בולגריות וצפתיות אינן מכילות לקטוז
4.חלק מהיוגורטים 0% אינם מכילים לקטוז
5.מוצרי חלב מעיזים, כבשים ובאפלו דלים באופן משמעותי בלקטוז.
6.יש מקרים שכמות מוצרי החלב היומית הנאכלת קובעת את סבילות הגוף. ולכן מומלץ לרגישים שיורידו לחלוטין את מוצרי החלב ויעלו בהדרגה עד לסף הסבילות.
7.מוצרי החלב הם מקור חלבון מאוד טוב. מי שמוריד את הכמות או נמנע לחלוטין מאכילתם, חשוב להשלים את כמות החלבון ממזונות מן החי כמו בקר, דגים, עוף או חלבון מן הצומח כמו טופו וקטניות.
למי שאינו אוכל מוצרי חלב חשוב להשלים את הסידן ממוצרים מן הצומח כמו טחינה גולמית ושקדים. יש לשים לב לכמות הניקוד הגבוהה של מוצרים אלה שמקורה בכמות השומן הגבוהה בהם.