loader

בפורים השמחה היא מצווה

משנכנס אדר מרבים בשמחה מאמר מערכת | 22.02.2017

בפורים ממליצים לנו: "ושמחת בחגך והיית אך שמח", האמת היא ששמחה היא מצווה שכדאי לאמץ בכל השנה ולא רק בפורים. ממחקרים עןלה ששמחה יכולה לעזור לנו גם בתהליך ההרזיה.  

בשומרי משקל אנו חושבים שהדרך להצלחה בהרזיה היא תוך כדי שמחה, אופטימיות ואהבה עצמית לאורך כל התהליך, גם כשקשה וגם כשלא הולך, כדאי ליהנות מהדרך, ללמוד לסלוח לעצמנו ולא רק לצפות לתוצאה.

ההצלחות גורמות לשמחה ולהגברת המוטיוציה שמביאה לעוד הצלחות –  זהו מעגל השמחה

סיבות להיות "אך שמח":

  • צחוק מקל על מתחים - מפעיל את מערכת החיסון ועוזר נגד כאבים ודיכאון, היום יש סדנאות צחוק מיוחדות.
  • צחוק מנטרל את התופעות השליליות של סטרס - ומלמד אותנו לשחרר ולהרפות.
  • צחוק מעלה  את היכולת שלנו לשאת כאבים -  היום יש ליצנים רפואיים שעובדים בבתי החולים למטרה זאת.
  • צחוק משפר את מצב הרוח -  מה שעוזר להחלמה ומשפר את ההתמודדות שלנו, ואת איכות חיינו.

במחקר משנות ה- 80 בארה"ב מצאו שרמות ההורמונים המופרשים בזמן לחץ ירדו בעקבות צחוק ובמקביל עלו רמות ההורמונים המווסתים את מערכת החיסון.

במחקר שעשו ב- 2009 על חולי סוכרת ראו שהצחוק גרם לאיזון הסוכר ורמות כולסטרול.

החוקרים הגיעו למסקנה שצחוק מפחית את הסיכון לחלות בטרשת עורקים ובכך מפחית את הסיכון להתקף לב ולאירועי מוח.  

שמחה וצחוק בתהליך ההרזיה יאפשרו תהליך מוצלח יותר יעיל יותר.

השמחה עוזרת לנו גם בהתמודדות עם קשיים 

לכן כשעולים במשקל אפשר לבחור בין שתי דרכי חשיבה:

  1. חשיבה חיובית, הפקת לקחים
  2. חשיבה שלילית והרהורי פרישה.

מה אפשר ללמוד מעליה במשקל ?

  • אפשר ללמוד מה גרם לי לעליה במשקל
  • אפשר ללמוד שלא תמיד המשקל הוא הדבר החשוב ביותר בתהליך ההרזיה שלי, יש עוד ממדדים להצלחה (הצרת היקפים, התמודדות עם אתגרים וכו'), שליטה על האכילה, שינוי חשיבה והרגלים ועוד.
  • אפשר ללמוד להתגבר על רגשות שליליים בדרכים אחרות שלא בעזרת אוכל, פעילות גופנית, שיחה עם חבר, קריאה טיול ועוד.

רוצים להיות שמחים ? הודו ליקום על הדברים הטובים בחייכם

דרך נוספת לשמור על השמחה היא להכיר ולהודות על הדברים הטובים בחיים. ההכרה בחצי הכוס המלאה עושה אותנו שמחים.

  • לראות מה כן יש -  יש לי גוף בריא ונאה שמשרת אותי נאמנה
  • מה כן קיבלתי- אכלתי בשבוע האחרון בדיוק כמו שרציתי, נהניתי ממאכלים שבד"כ איני מרשה לעצמי.
  • מה כן טוב לי- יש לי את הידע והכלים לשוב ולחזור לתהליך ההרזיה.
  • ההכרה וההודיה על מה שיש לנו עושה אותנו שמחים.
  • כשהחשיבה שלנו ממוקדת בטוב שאנו מקבלים ויש הרבה כזה! אנו שמחים ומאושרים ומצפים לטוב.

וותרו על הביקורת העצמית

אנו חיים בעולם מלא בפיתויים ולכן כדאי לשים לב לאלה שהצלחנו להתגבר עליהם ולא רק לאלה שלא עמדנו בפניהם.  הדרך השמחה להסתכל על העניין היא להתייחס אל עצמנו כאל אנושיים ולצפות מעצמנו לעשות בכל יום את הכי טוב שאנו יכולים.

לסיכום:

  • הדרך להצליח בהרזיה היא בתהליך שיש בו שמחה, אופטימיות, הכרת תודה ואהבה עצמית.
  • חשוב להיאחז במחשבות חיוביות של מה שאנחנו רוצים (1/2 ק"ג ירידה בשבוע הבא), ולא במה שאנו לא רוצים (עליה במשקל).
  • חשוב להרגיש טוב, כך אנו מושכים אלינו עוד הרגשה טובה. ציפיות ריאליות לירידה במשקל יסייעו לכם בכך.
  • תזדהו עם מה שאתם רוצים להשיג. האמינו בכל ליבכם שזה עומד לקרות ושמגיע לכם שזה יקרה. דמיינו, פנטזו, תתלהבו כאילו כבר השגתם אותו ותשיגו.
  • הודו על מה שטוב בחייכם ואל תשכחו לאהוב את עצמכם בדיוק כמו שאתם. רק כך תוכלו לפרגן לעצמכם את המתנה היקרה- ירידה במשקל ותחושה של הצלחה והרגשה טובה.