loader

בחירות נבונות בפינוקי קיץ

בשומרי משקל אפשרי לבחור נכון ונבון גם מפינוקי הקיץ . סיטואציות רבות באווירת הקיץ מזמינות לחיי המשתתפים בקבוצות אתגרים בהתמודדות עם תהליך הירידה במשקל. למשל, שמחות ואירועים, בילוי משפחתי בבריכה או בחוף הים כשכולם מלקקים גלידות. מיד מתעוררות שאלות: מותר לי? כמה נקודות זה...? שווה לי? ואמירות כמו: אסור לי! אני בדיאטה! בשומרי משקל אין מזון אסור! כתבת מערכת | 09.07.2020

ההעדפה למתוק היא העדפה מולדת. זה נבדק במחקרים. תינוק יעדיף טעם מתוק על כל טעם אחר וזאת בשל הגנה אבולוציונית להעדפת חלב אם, מזונות מתוקים הם מזונות בטוחים, לירקות, פירות וצמחים מרים יש סיכוי גדול יותר להיות רעילים.

 

מבחינה אבולוציונית, הגוף לא מתוכנן לאכול כמויות גדולות של סוכר ומזונות מתוקים מכיוון שהם היו פחות זמינים בטבע. זה היה הגיוני בתקופת אבותינו הציידים-המלקטים; אם הם מצאו משהו שטעמו היה מתוק, גופם נטה לעודד אותם לצרוך כמויות גדולות ממנו – פרי מתוק, כדאי לצרוך הרבה, כי הוא בטוח טוב לאכילה וגם אולי מחר כבר לא יהיה, משהו שאינו מתוק כדאי לבדוק אם הוא מתאים לאכילה.

התקופה השתנתה אך "התכנות" של המוח נשאר כמו שהיה – אנחנו מגיבים לעוגת שוקולד (משהו מתוק) כפי שהגיבו אבותינו בטבע. היום בניגוד לעבר, המתוק זמין הרבה יותר ולכן, מאחר שהמוח לא השתנה, צריך לעשות שינוי התנהגותי ולצרוך פחות ממנו.

 

צריכת הסוכר אז והיום

אם בעבר, הקדמוניים היו צורכים סדר גודל של 1.8 ק"ג סוכר לאדם בשנה כלומר כפית סוכר ביום. כיום, אמריקאי טיפוסי (אליו אנו דומים) צורך 71.7 ק"ג סוכר בשנה (גלוי וסמוי בתוך הרבה מוצרים) שזה כמעט 200 גרם סוכר ביום (1 כפית = 5 גר', סה"כ 40 כפיות ליום).

 

במהלך השנים חלו שינויים בהמלצות התזונתיות לגבי כמות הפחמימות שכדאי לצרוך. המחשבה הייתה שפחמימות טובות לנו ולכן צריך לצרוך יותר פחמימות ופחות שומנים.

 

להמלצות אלו מתברר כיום יש השפעה שלילית עלינו:

  • תזונה עשירה בפחמימות גורמת להפרשה גבוהה של אינסולין הגורמת לעלייה במשקל – מכיוון שנוצר "מעגל המתיקות". צריכת מזון מתוק גורמת להפרשה מוגברת של אינסולין. אינסולין גבוה בדם גורם לתחושת רעב וצורך נוסף במתוק.
  • עמידות לאינסולין – הגוף לא מגיב טוב לאינסולין, יוצר מצב של רעב תמידי ובהמשך מוביל להתפתחות סוכרת מסוג 2.
  • מעלה את רמת השומנים בדם (טריגליצרידים) ומעלה סיכון למחלות לב וכלי דם.

ההמלצות כיום לצריכת פחמימות השתנו ויש דגש על סוג הפחמימות ולא על הכמות (ההמלצה לאכול פחמימות מורכבות– מזונות על, ולא פשוטות).

מומלץ לתת לגופנו את הטוב ביותר - מתוק טבעי שממלא את כל הצרכים שלנו: פיזיים ורגשיים.

לכן בתוכנית האכילה של שומרי משקל אנו ממליצים על אכילת 3 מנות פרי ביום ב- 0 נקודות , מתוק מן הטבע כמו גם 2-3 נקודות פינוק ביום. זה מוצע מתוך ידיעה שאנשים בכל זאת ממשיכים לצרוך מתוק ולמען תוצאות טובות יש צורך להגביל את הצריכה מצד אחד ולאפשר אותה כדי לענות על צורך נפשי והרגלים שגם הם חשובים.

 בקיץ, כשחם וכאשר הפיתויים רבים חשוב להיות ערוכים לכך מראש ולבחור נכון. לא לוותר על ארוחות (כי אז מנשנשים יותר) ועד כמה שאפשר לתכנן את הפינוק במשך היום לזמן שהכי נחוץ לכם, וגם חשוב להכיר את החוזקות והחולשות שלכם כמרכיב חשוב בבחירת הפינוק. ולאפשר לעצמכם את הפינוק היומי עד 3 נקודות ליום כי מי שמתאפק-מתפרק!